Google+

fredag 10 oktober 2008

Andra lagret puts snart på plats


Förra helgen satte M upp de här plåtarna över fönstren, så han kunde börja putsa nästa lager. Det är ett lite tjockare lager nu och en annan puts. Det ska vara två cm tjockt och göras helt slätt. På dett kommer han sedan putsa den vita putsen och det är väl den som kommer att göra hela skillnaden.



I början var det svårt. De hade problem med sprutan för den var känslig för putsens konsitens. Men det som blev pustat blev faktiskt jättefint, även om det fortfarnde är grått.


Framsidan är färdig för sista lagret. Det var mycket mer jobb än sambon tänkt sig och hans händer ser hemska ut.


M har fått mycket hjälp av drängen i veckan. Här "stockar de av" putsen med en bräda.
Den j...a sprutan, som M kallar den ibland.

Bild från lastmaskinen när jag hissar upp M, så han kommer åt att spruta uppe i nocken.


Och här har han kommit igång.

Hittills är hälften av huset putsat, men M tar en lite paus, för nästa vecka är det älgjakt och det är viktigt för honom. Det ger också hans händer lite tid att läka...

4 kommentarer:

Malin Winbladh sa...

Det severkligen fint ut, är det inte svårt att få ett jämt lager?
/Malin

Viola sa...

Hejsan, det är ett tag sedan jag var inne, vad mycket det har hänt, man ser ju att huset kommer att bli så vackert, lycka till i höstrusket, kram VIOLA

Skeen sa...

Man bara längtar tills det vita kommer på plats.
Den förändringen kommer göra om hela gårdsbilden.

Kom och kolla på ramen.
Jag köpte en inredningsbok, det återkommer speglar i gamla ramar en hel del i den...

gamlamejeriet sa...

Malin, two swedish cottages, jo, det är tydligen lite svårt att få det jämnt men verkar främst vara för att man jobbar under tidspress. DEt ligger mer puts och vänta i blandaren och väggarna torkar också fort om solen ligger på. Jag har inte gjort ett någonting med putsen, utan skriver bara det jag snappar upp.

Viola, jag gillar din blogg jättemycket och har också blått porslin som favoriter i köket. Du hade också bilder på några plåtburkar och de var väldigt fina, så jag var tvungen att rota fram en del av mina också. Men egentligen har vi inte tillräckligt med ordning för att få plats med mer, men jag kunde inte låta bli...

Malin, Skeen, om vi inte pratas vid innan du ser detta, så ja jag längtar också en del efter att få ett vitt hus. Men jag tycker att det är så gott som färdigt redan nu. Det andra lagret puts gjorde jättemycket.

Måste komma och titta i boken och på spegeln också...