Google+

söndag 14 september 2008

Dörrtillverkning

Den här dörren är en av två pardörrar som vi ska vi ha mellan salen och biblioteket så småningom. Mina föräldrar hittade dem på en loppis i en grannsocken och har suttit i skolan där. Vi fick tag i två likadana och det var precis vad vi ville ha.
Just nu behövs gångjärnen på annat håll. Martin håller nämligen på med de pardörrar, som ska vara på fram- och baksidan av huset. Jag tänkte att jag för en gångs skull försöka att föra in en hel process och samtidigt lära mig lite mer. Jag kommer lite försent bara; han har redan kommit en bit på väg...


Så här ser dörrarna ut just nu. Inte speciellt snygga kanske, med frigoliten synlig


Så här ser den ut när man tittar lite närmare. I mitten en regel, på den en plywood med en aluminiumplåt fastlimmad på båda sidor om den, och ytterst 12 mm trä igen.


En dörr är färdig i pressen. Nu ska de olika lagren sitta ihop för tid och evighet.


Här blir de sågade så de blir helt jämna.


Ett par så här långt


Ibland får man riktigt bra hjälp. En liten flicka mitt i smeten hjälper till med låsen och hål till handtag.




Nä, nu missade jag ett steg i alla fall. Martin har redan fräst listerna till speglarna. Så här blev de.


De sista listerna sågas i vinkel.


Slipning innan listerna ska på plats



Nu kan man se hur de ska se ut.


Vi använder linoljekitt när vi glasar dörrarna. Missade när han skar till glaset, förresten. Det kommer att vara två glas i dörren, men än så länge är det bara det yttre som är på plats.

En nästan färdig dörr. Det blev gulockra, men här är det en strykning kvar.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

5 kommentarer:

Malin Winbladh sa...

Helt fantastiskt vilket jobb men resultatet ser jättefint ut.

Lösvirkesbyggarna sa...

Jag är så imponerad! Dörrarna blir underbart fina!
Kul att du visar steg-för-steg. Det är något jag gillar och försöker göra själv, när det passar.
Kram Anna

ANETTESHUS.COM sa...

Wow! Dørene blir kjempe-fine! For en jobb!? Pes...

Klem Anette

Den gamle stil-de svunne tider...VINTAGE sa...

Utroligt !!
Nydelige dører blir det ! WOW !
Dere er utrolig flinke, det blir bra da. Gleder meg til å følge med videre.SEr inn her hver dag.

ColonialEast sa...

Superfina dörrar! Var kan man lägga en beställning?