Google+

tisdag 4 januari 2011

Ny lista

Tidigare har jag gjort en lista på vad vi har kvar att göra, så man kan faktiskt ser att arbetet gått framåt mitt i allt stök. Nu har jag gjort om den lite och bara tagit med sådant som hänt sedan den förra listan och som är kvar att göra. Den tidigare listan finns här och påbörjades oktober 2008 och kompletterades i somras. Den som följer nedan är alltså betydligt kortare och det är verkligen roligt att se. Jag har också hunnit sortera lite bland våra bilder och det finns ungefär minst 300, som jag skulle kunna lägga in här och komplettera med. Tänk om man hade mer tid ändå... Jag hoppas bara att jag fortsätter med det här, så kommer det väl så småningom...

Inomhus
Uppe
  • Göra luckor till garderoberna Färdiga, men ska målas
  • Måla bakom den blivande kakelugnen
  • Sätta upp kakelugn
  • Spackla, slipa och måla dörrarna till sovrummen
  • Måla trösklar
  • Spegel På plats!
  • Göra lock till tvättnedkastet
Nere

  • Taklist
  • Luckor till garderober och skåp Färdigt! Målningen kvar
  • Hyllor över diskbänken (Vet inte om det blir det, har börjat vackla)
  • Bänkskiva
  • Göra garderober Färdigt! Målning av luckorna kvarstår
  • Lister och foder Taklisten på plats, spacklad
  • Bröstlist
  • Spackla, schellacka och måla ovanstående!
  • Göra räcke till trappan
  • Skrapa, slipa, spackla, kitta om glasen och måla dörrarna till salen
  • Kakel i dusch och eventuellt runt tvättställ och toalett) Färdigt, men det blev bara kakel i duschen
  • Pärlspont Färdigt
  • Foder Färdigt
  • Spackla, schellacka och måla ovanstående Färdigt 
  • Tvättställ och pelaren På plats
  • Sätta in rätt toalettstol På plats
  • Vägglampa
  • Spegel
  • Handdukstork
  • Badrumsskåp
  • Sätta in duscharmatur Färdigt
  • Sätta upp kran Färdigt
  • Snickra en bänk under ett av fönstren
  • Göra ett skåp i hörnet, intill tvättstället
  • Fönster- och dörrfoder Färdigt
  • Tak- och golvlister På plats
  • Spackla, schellacka och måla Färdigt nästan.... bara golvlisten kvar...
  • Kakel Färdigt
  • Bygga in mikron
  • Lägga in golv Färdigt
  • Ytbehandla golvet (inte riktigt bestämt än vad det blir) Färdigt, målat
  • Gipsa väggarna Färdigt!
  • Gipsa taket Färdigt spacklat och målat också
  • Spackla Färdigt
  • Sätta in fönstersmygar Färdigt
  • Dörrsmygar En på plats en kvar
  • Speglar eller höga golvlister (Vi har bestämt oss för höga golvlister)
  • Taklister
  • Fönsterfoder Färdigt
  • Kakelugn Letar
  • Tapetsera Bestämt och köpt
  • Lägga in golv Färdigt
  • Ytbehandla golvet (inte riktigt bestämt än vad det blir) Målat även här, nästan färdigt,...
  • Gipsa väggarna Färdigt
  • Pärlspont i taket Färdigt
  • Spackla Nästan färdigt
  • Sätta in fönstersmygar Färdigt
  • Dörrsmyg
  • Speglar eller höga golvlister
  • Taklister
  • Fönsterfoder Frästa och tillsågade
  • Tapetsera Inköpta

Utomhus
Fasaden och runt huset
  • Gjuta till en veranda vid huvudentrén
  • Köpa en trappa till och sätta på plats
  • Bestämma hur verandan ska se ut
  • Bygga veranda
  • Köpa en trappa till baksidan också
  • Anlägga en uteplats
Trädgården
Det här gjorde vi  i sommar:
Planterat ett tiotal fruktträd och en del rosor och perenner. I år måste det blir mycket mer, men man måste ju börja någonstans...
Fixat några praktiska rabatter runt lekstuga och träd, så det blir snyggare när man klipper gräsmattan.
Flyttat och förstorat trädgårdslandet
Planerar för ett STOOORT växthus!

Sen kan vi börja här också, men så långt har vi inte hunnit i planeringen riktigt än. Det enda jag vet är att jag vill ha ett växthus gjort av gamla fönster, ett ganska stort trädgårdsland och en del av trädgården, som är vildvuxen där många fruktträd växer.¨ Vi har haft besök av en trädgårdsdesigner, som gett oss en massa ovärderliga tips. Nu vet vi till exempel hur vi ska göra vid vårdträdet, vilka häckar som skulle kunna passa in här och lite vad som kan vara bra att börja med. Martin fick nästan hålla i mig, så jag inte for iväg direkt och storhandlade på handelsträdgården! Nu är jag jätteinspirerad att sätta spaden i jorden. Längtar till ledighet....


Jag får väl också passa på att önska God fortsättning

Malin

2 kommentarer:

Gela sa...

Härligt att komma in hit till din blogg och få lite inspiration. En sån lista borde jag också göra. Roligt att se att det händer nåt trots att det ibland känns som om det står still. Önskar dig en god fortsättning/Gela

gamlamejeriet sa...

Tack, vad kul att höra!

Och ja, den här lista har varit till stor hjälp framför allt för mig, som tidvis har tappat modet och inte har riktigt klart för mig hur vi ska gå till väga med allt.

God fortsättning på dig också!