Google+

söndag 22 mars 2009

Nulägesrapport

Oj, nu var det länge sedan jag skrev senast. Kanske beror det på det härliga vårljuset, men vad det än är, så har vi fått lite ny kraft här hemma efter en lite tyngre period. Jag håller så smått på med diverse målning och det går framåt. En liten bit pärlspont här med färdigfärg, ett dörrfoder blir grundat där och häromdagen fick en spegel sig en uppfräschning.

Martin har inte kunnat göra någonting fysiskt, men har fått bra ordning på sina papper och idag har också gårdens SAM-ansökan blivit färdig. Dessutom har ordnat, så vi ska få ordning på vår trädgård. Ungefär 20 lastbilslass med jord kommer att landa här om ett litet tag och det kommer nog att behövas för att få upp marken i den nivå vi tänkt oss på vissa ställen. Jag hoppas att det även ska räcka till att göra en snygg övergång till den intilliggande åkern på baksidan av huset. På det viset har Martin ordnat lite meningsfullt tidsfördriv åt sig medan han väntar på att bli bättre i ryggen; att planera ut all jord med grävmaskinen. Men han blir bättre och bättre för varje dag; idag gav han djuren i lagå´rn mat för första gången sen han fick ryggskottet.

Jag fick också ett mejl med frågan om färgen på får trappa. Detta gjorde oss medvetna om vilken färg den egentligen har. Att det är svårt att ge färger rättvisa på bild har jag sedan länge insett, men att vi själva inte ser den som annat än grå är en helt annan sak. Det visade sig nämligen när jag jämförde med ncs-färgerna, att färgen närmast har en gröngrå nyans med ett nummer 3005 - G80Y som sitt närmaste. Det stämmer inte exakt, men det var den som var mest lik.

Mitt i mitt målande började vår burk med grön umbra ta slut och då kom jag på att jag haft en liten burk med sådant pigment och fick för mig att testat att bland lite egen färg. Det skulle inte vara så svårt visade det sig. Googlade på lite olika recept, men till slut gjorde jag efter eget huvud i alla fall. Eftersom vi målat en del, så borde det väl inte vara så svårt, tänkte jag.
Det enda jag använde; pigment, kokt linolja, en tom burk och en gaffel att röra med.


Här är resultatet (ja, jag vet, måste lära mig att kunna ta vettiga närbilder nångång;)). Hade först tänkt att den skulle bli på några trösklar, men jag är väldigt förtjust i färgen grönjord, så det lutar lite åt att det blir den istället. Nu använder jag den istället till väggarna i huvudentrén mycket uppblandad med ren vit färg, så resultatet blir ljust grå i två olika nyanser.

Jag blev så förtjust i att göra egen färg att jag bestämt mig för att testa lite fler färger. Det var både roligt, lätt och dessutom blir det billigare än att köpa färdig. Jag måste också passa på att rekommendera Åsarps Säteri, som för inte så länge skrev om sina erfarenheter av olika linoljefärgstillverkare. Vi har inte så mycket erfarenhet själva, eftersom vi bara använt oss av Gysinges sortiment hittills. Men nu lutar det åt att vi beställer lite olika pigment och annat från Claessons Trätjära. Har redan fått deras broschyr, så jag håller på att bestämma mig för vad vi ska beställa.

3 kommentarer:

Designe sa...

Så fint med grå trapp! Jag är lite sugen på det oxå!...får se hur det blir!
Ha en bra vecka! Kram :)

Gnistrande snö sa...

Aj, det låter inte roligt med ryggskott men skönt att höra att maken nu är på bättringsvägen. Kan tänka mig att du har haft mer än fullt upp under den senaste tiden, skönt om vårljuset kan ge lite extra energi.

Så härlig färg på trappan. Vi har också bruten grön umbra i vår hall, på dörrar, dörr- och fönsterfoder etc. Själv är jag just nu mycket förtjust i att bryta mossgröna färger, undrar om det liknar grönjord...

Ha det så gott!

Kram
Katarina

Taklyftet sa...

Jag gillar också eran grå trapp.
Modit vågat att blanda egen färg, så långt har jag inte kommit ännu så länge mer än test för olika väggfärger.
//Jenny