Google+

måndag 8 september 2008

Kommande projekt...

...är vår gamlastuga. Det är byggt i slutet av 1700-talet, och låg från början på ett annat ställe. Då var det boningshus för ägarna på gården, men när det kom till sin nuvarande plats blev det istället förmannen på gården som fick bo där med sin familj. Detta blir ett jätteprojekt att ta itu med och som man kanske ser på bilden, så har vi lagt på pressening på taket, för att inte mer ska förstöras innan vi hinner ta tag i det. Vi har köpt plåttak, som vi ska ha till en början. Sen blir det en lång process att återuppbygga huset till sitt forna jag. Ett livsprojekt i sig, skulle jag tro. Så vi får väl se hur det blir med det. Men om vi skulle bli sysslolösa...



...så kan vi ju alltid itu med huvudbyggnaden... Här finns det också att göra. Det är ett ganska stort hus som byggdes 1912 och har sedan 70-talet fungerat som tvåfamiljshus. Då gjordes också en helrenovering av huset, men de hängde som tur var inte med den "släng skiten"- våg, som då drog över landet, utan gjorde istället nytt, som passade ganska bra.

Innan vi byggde vårt eget bodde vi på första våning i det här huset. Det är vackert , tycker jag, med stor potential. Men det var svårt att få planlösningen att passa med dagens behov av sovrum och TV-rum t.ex. Det kändes att det var på andra våning sovrummen skulle vara. Så har det ju också varit en gång och min förhoppning är att det blir så...Då kommer det att bli ett underbart hus!

Jag skulle tro att vi får koncentrera oss på att ta hand det akuta, som tak, fasad och grunden och låta någon som tänkt bo där göra huset till sitt.



Läs även andra bloggares åsikter om , ,

5 kommentarer:

Lösvirkesbyggarna sa...

Vilken tur för dessa vackra hus att det är just ni som har flyttat in där. Jag är så imponerad av er känsla när det gäller att renovera och ta vara på den gamla stilen.
Kram Anna

Lundagård sa...

Men wow, har ni två hus till ännu, de står alltså på gården där ni bygger upp "gamla mejeriet"!?
Underbart! Jättekul att läsa alla inlägg och ser framemot flera! Vad ni hinner med mycket! Jobbar ni båda heltid med byggandet?

ColonialEast sa...

Men vilket fantastiskt hus! Står det helt obebott???

Anonym sa...

Vilka spännande projekt ni har planerade! Kram Sandra

gamlamejeriet sa...

Tack för kommentarerna! De värmer verkligen. Men jag märker att jag har så mycket att skriva om...

Önskar verkligen att vi kunde jobba heltid med huset, men då skulle det stå still här på gården...och det kostar ju endel att bygga också så det är väl bäst att jobba... Jag är dock föräldraledig just nu.

Min sambos föräldrar bor på andra våning i (det gula:)) huset och
första våning används nu som kontor för svärfars dataföretag. De anställda får vackert åka ut på landet för att jobba!